Primary internet disconnect & packet loss

ChrisVrolijk

Donateur
Silver
UniFier
10 sep 2019
61
8
8
Mijn UDM Pro meld in de log van de netwerk app regelmatig onderstaand.
Reboot van de UDM lost het niet op. UDM is rechtstreeks aangesloten op de NT1 en via glas naar KPN/xs4all.

Ik vraag mij af of ik iets kan doen met monitoring om meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt.
Ik zit te denken aan een docker met Nagios of PRTG (beide gratis)

Ik zou graag willen weten wanneer de packets drops werkelijk gebeuren of de latency oploopt.
XS4all zegt dat ik zelf mijn router heb herstart maar mijn router geeft een update van dagen en niet van uren.
Advies is nu reboot NT1 en nieuwe kabel tussen UTP tussen UDM en NT1

Iemand tips of ervaring?

Dank!
 
Ik zou een andere kiezen. Want dat is hetzelfde IP waar ping.ui.com ook naar verwijst.
 
Heb je soms een advies? Ik kan ook google pakken of een DNS server van mijn provider KPN
 
So far so good, even afwachten.
Helpdesk van xs4all gaf ook aan om de NT1 even 5min uit te zetten en de kabel tussen de NT1 en de UDM Pro te vervangen
Maar zo lang het goed gaat zie ik daar geen reden toe. Heb ook ergens anders gelezen dat sommige de NT1 er tussenuit halen maar ik denk niet dat mijn FC daar lang genoeg voor is en verlengen zal wel geen optie zijn.
 
Ik doe mee met deze. Sinds de update van de network app naar 8.07 komen deze meldingen ook hier voor, meerdere keren per dag inclusief af en toe daadwerkelijk omschakelen op de fail-over, maar dan binnen 5 min ook weer terug geschakeld op de primary wan.
TS so far : ping ip veranderd van ntp.time.nl naar 8.8.8.8 naar 1.1.1.1 naar de core aansluiting ISP naar gateway ISP. Melding blijven komen dus nu test ip op eerste hop na UDM-pro gezet : herr Fritzbox, kijken wat ie daar doet (fritzb is 1:1 op glas KPN aangesloten)
Nou was afgelopen week er een storing in de AMS-IX die ook ruis veroorzaakte maar dat was intern ook te merken dus die meldingen waren meer of minder terecht,maar op dit moment zien we meer "outages" gemeld dan dat er echt uitval is.
 
Update : test parcour zo kort mogelijk gehouden. Zelfs met de fritzbox als "internet"test blijven de outages komen. Daarom de lijn nog korter gemaakt: interne ip / 127.0.0.1 als internet test : (maw. de UDM ping zicht zelf) en legio meldingen dat internet onderbroken is. Kijk je dan bij "internet health" is het allemaal prima in orde. En de ellende is dat je die meldingen niet kan uitzetten. En ik heb m'n rogue mac-adressen weer terug. Niet veel, maar ze zijn er weer.

2023-12-01_09-24-20.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hm. Ik heb 'as we speak' ook last van drops in streaming audio.
Het stomme is dat ICMP gewoon door blijft gaan; ik heb een 3-tal pingetjes open staan vanaf mijn client naar internet-dingen.
Cloudflare DNS schommelt tussen 4 en 8 ms vanaf deze client, dus prima verbindingen intern en naar internet.

Wellicht een issue met iets te enthousiast geïnstalleerde EA releases?
Zelf zit ik op de UDM-SE op UniFi OS v3.2.7 en Network 8.0.21.
@ChrisVrolijk zie je daar wellicht een relatie met jouw situatie?
(Hier glas via Delta, dus dat is alvast geen overeenkomst.)
Het probleem is iets recents, eerder geen last gehad.

Schermafbeelding 2023-12-01 102600.png
 
Ik ben gewisseld van echo server en heb de NT1 15min uit gehad. Sindsdien gaat het goed.
Fingers crossed, dank voor het meedenken. Op naar het volgende issue
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..