IPv6 Fastfiber / EDPnet / Proximus

Tazmanian

UniFier
5 feb 2020
139
19
18
We hebben sinds gisteren op kantoor een glasvezel aansluiting bij Fastfiber (via het Proximus netwerk)

Ik heb gekozen voor de optie zonder router van hen aangezien de UDM Pro SE voldoende is.
Zodra ik via PPPoe verbinding maak krijgt de UDM meteen een IPv4 adres en werkt internet.

Maar ik wil ook IPv6 actief hebben.

De info van Fastfiber
IPv6 is mogelijk in Duelstack naast IPv4 (dit is geactiveerd)
Instellingen:
IPv6 LAN prefixxxx:xx:xx:xx::/56

De instellingen in mijn UDM Pro Se
IPv6 Connection : DHCPv6
Prefix Delegation Size: 56


Maar mijn toestellen krijgen geen IPv6 verbinding, wel een lokale maar geen externe.
ook via https://test-ipv6.com/ krijg ik de melding geen IPv6 te hebben.

De instellingen in het onderdeel Netwerk staan goed (heeft ervoor ook gewerkt via een andere provider)

Nu ja ... ik kan alleen fastfiber zeggen dat het niet werkt en ze het moeten nakijken.
Maar zij zeggen dat alles goed staat ... hoe kan ik zelf debuggen waar het probleem zich situeert?
In de GUI kan ik trouwens ook nergens een IPv6 adres zien staan bij de WAN poort. (ook op andere locaties die ik beheer waar IPv6 wel werkt kan je het WAN IPv6 adres niet terug vinden)

EDIT: En UDM als de toestellen ook al herstart.


Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ja dat heb ik doorgenomen en komt helemaal overeen.

Via Telenet werkt het, maar via nu glasvezel niet.
Maar waar kan je via de GUI terug vinden of de UDM een IPv6 adres krijgt of niet?
 
Volgens mij zit er een bug in de software bij Unifi.
Alle instellingen overlopen met de provider en de UDM krijgt geen IPv6 adres toegewezen terwijl het via een Fritzbox wel lukt.

Support ticket ingelegd bij Unifi.
 
Voor mensen die nog problemen hebben met IPv6 in combinatie met een PPPoe verbinding.
Unifi heeft bevestigd dat er een bug is. Dit is hun antwoord:

It seems that the ISP router is not sending an RA with the M-bit set.

We've reported this to our product team. They'll investigate it further and fix it in future releases. However, we don't have ETA for it. We'll get back to you if they need more information from you.

If you have additional questions or concerns, feel free to reply directly to this message.
 
Nee het is nog steeds 'ongoing'. Laatste contact met de support dateert van 1 maart, hun antwoord op mijn vraag hoever ze staan met het oplossen van deze bug:

We understand your concern however, unfortunately, we do not have any ETA for it. We'll get back to you if they need more information from you.
 
  • Leuk
Waarderingen: firemen

Simpel op te lossen door een Firewall regel toe te voegen, zie ander topic van mij.
Bij mij werkt het nu prima.
 
Vandaag is Fiber bij mij thuis geinstalleerd. Bedoeling is om de fiberdoos rechtstreeks op mijn UDM Pro aan te sluiten.
Maar mijn provider vraagt het serienummer van mijn UDM Pro (zal wel mac address zijn). maar ik kan via de GUI het mac address momenteel niet zien omdat de poort niet actief is. Ik heb via SSH ingelogd, maar hoe kan ik mijn juiste MAC address vinden?

Momenteel is poort 9 actief. Volgens wat ik gevonden heb via SSH is dat eth8.
Zou poort 10 (spf+ poort) dan de eth9 moeten zijn?
 
Dit is momenteel geplaatst bij mij.
Pasted-2.webp

Vermoed dat ik daar dan een SPF+ module moet instoppen, dat verbinden met de UDM Pro.
En op de SPF+ module staat dan een serienr die de provider nodig heeft?
 
Nee, je moet een SPF+ module in je UDM Pro plaatsen. En je moet een manier vinden om een glasvezel aan te sluiten tussen dit aansluitpunt en de SPF+ module.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400